افزایش ایمنی و اثر بخشی داروی دیابت نوع 2 با کمک یک پلی مر

29 نوامبر 2016- روشی برای افزایش مدت زمان تاثیر یک داروی دیابت نوع 2 در موشها و حذف عوارض جانبی شایع این دارو به دلیل آنتی بادیهایی که از قبل در بدن بیمار وجود دارد، در مقاله ی منتشر شده در شماره‌ی اخیر مجله‌ی Nature Biomedical Engineering ، پیشنهاد گردید.

دانشمندان دریافتند که تغییر این دارو با یک پلی‌مر سازگار زیستی خنثی بنام پلی اتیلین گلیلول (زنجیره‌ای قابل انعطاف و مولکول مانند) که به PEGنیز شناخته می‌شود، می‌تواند اندرکنش این دارو را با سیستم ایمنی کاهش دهد.

با این حال، قرار گرفتن مزمن(طولانی مدت) در معرض PEGکه هم اکنون در بسیاری از محصولات مصرفی معمول استفاده می‌شود، منجر به تولید آنتی بادی علیه آن توسط سیستم ایمنی میگردد که سبب کاهش اثر بخشی بالینی داروهای اصلاح شده با PEGو افزایش خطر عوارض جانبی آنها می‌شود.

دکتر Chilkotiو همکارانش نشان دادند افزودن پلی مر حاوی بخش‌های کوتاهی از پلی اتیلین گلیکول( و در نتیجه شبیه به یک برس مولکولی میله ‌ای شکل انعطاف پذیر می باشد) به داروی exendin-4که در درمان دیابت نوع 2 استفاده می‌شود، واکنش بیمار به این دارو که توسط آنتی بادیهای ضد PEGصورت می‌گیرد را از بین می‌برد. محققان همچنین نشان دادند که داروهای اصلاح شده با پلی‌مر مذکور، سبب بهبود زمان گردش دارو در خون می‌شود، بنحوی که تنها با یک تزریق مقدار قندخون موش تا پنج روز(120 ساعت) در محدود طبیعی حفظ می‌شود در حالیکه تزریق این دارو به تنهایی تنها سبب کنترل قندخون به میزان 6 ساعت پس از تزریق می‌گردد. نویسندگان مقاله می‌گویند: این استراتژی اصلاحی می‌تواند به تکنولوژی نسل بعدی برای بهبود ایمنی و اثر بخشی داروهای خاص تبدیل گردد.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/314413.php